Nytänk hos Upplands Motor

Under våren har vi byggt en ny webbplats åt bilföretaget Upplands Motor. Tillsammans har vi tagit ett nytt grepp på hur en digital bilaffär bör fungera. I grova penseldrag så är det något av ett utifrån-och-in-perspektiv där kundresan är i fokus. Om du är nyfiken på hur vi tänkt så har vi satt ihop en projektbeskrivning för den nya webben. Kolla in den! 

Vi gillar webb som är självklar. Som fyller en funktion. Det är den typ av lösningar vi bygger.

Obviuse är en webbyrå i Stockholm som planerar, designar, producerar och förvaltar webbplatser som är lätta att ta till sig. Vi tycker det är roligt och därför är vi bra på det.

Vi är Obviuse. En del uppenbart och en del användbart. Tillsammans något riktigt bra.

Vi är noggranna när vi arbetar. Det krävs för att det ska bli bra. Vi använder inte paketlösningar eller färdiga mallar. Istället bygger vi webbplatser som från grunden är anpassade efter besökarens behov. Vi gör det för att besökaren förtjänar det.

När vi skapar en webbplats har vi ambitionen att leda utvecklingen på webben i den bransch som vår kund verkar. Vi är stolta över att vi har nått dit tillsammans med flera av våra kunder. 

För oss är det viktigt att jobbet inte tar slut när en webbplats lanserats. Det är då det intressanta börjar. Att ständigt förbättra och utveckla både kommunikation och teknik är det som krävs för att webben ska uppfylla sitt syfte – att driva vår kunds verksamhet framåt. Det driver oss.

Vi som jobbar på Obviuse är alla inblandade i arbetet som leder fram till en webbplats. Alla ser den realiserade webbplatsen som målet. Användarupplevelse är inte en delleverans, den följer med hela vägen. Visuell design är inte yta, den är en del av idéprocessen. Teknik är inget som knyter ihop säcken, den är med från början. Vi gillar att ifrågasätta varandra – vi bollar lösningar och tänker iterativt. Det är resultatet av vårt gemensamma arbete tillsammans med våra kunder som betyder något.

Projektbeskrivningar
Våra webbplatser

Kontakta oss
Människor

Upplands Motor blir Volvo Cars

Tidigare i år köpte Volvo Cars vår kund Upplands Motor med en långsiktig ambition att komma närmare sina kunder både fysiskt och digitalt. Vi är stolta att få vara en del av resan – som nu startar med lanseringen av Upplands Motors webbplats i Volvos kostym under domänen volvocarretail.se. Struktur och innehåll är i stort sig likt men vi har applicerat Volvos grafiska profil fullt ut på hela webbplatsen. 

I samband med Volvos förvärv har Upplands Motor Mercedes-Benz brutits ut till ett eget företag med en egen webbplats, upplandsmotormercedes.se. Vi har justerat den grafiska utformningen för att passa Mercedes-Benz. 

Ny webb för två av Europas bästa golfbanor

I princip alla som spelar golf i Sverige känner till Bro Hof Slott. Där återfinns två av de finaste banorna vi har i landet, och de står erkänt starkt även i internationella jämförelser. 

Banorna öppnade för säsongen redan den 1 april, och samma dag släppte vi Bro Hofs nya webbplats med en ny grafisk profil. Fokus ligger på att presentera banorna i detalj – men givetvis också deras erbjudande i stort med medlemskap, anläggningen etc. 

Utöver den rent informativa delen av webbplatsen så har vi även integrerat en e-handel vars innehåll kan återfinnas överallt på sajten. Vi använder Shopify som motor för att hantera produkternas innehåll och infrastrukturen kring betalning och leverans. Integrationen upplevs som helt och hållet sömlös, och varukorgen synliggörs först när användaren lagt till en produkt. Riktigt slick, om vi får säga det själva.

Ny webbplats åt Itrim

Itrim är träningskedjan som hjälper människor leva ett hälsosammare liv. De är i full gång med att uppgradera sina gym med toppmoderna redskap och dessutom storsatsar man på digitala medlemskap. Man har mycket att prata om med andra ord – vilket såklart görs bäst på en ny fin webbplats! 

Den nya sajten har ett flexibelt innehållssystem som gör att sidorna kan byggas upp på ett varierat och inspirerande sätt, allt för att göra innehållet lätt att ta till sig. Det blev en färgsprakande design som strävar efter att kännas positiv och glad. Itrims egna bildmaterial hjälper till att kommunicera en avspänd och lättsam inställning till hälsa, långt ifrån känslan av spänniga gym och jobbiga förmaningar.

Det här är bara början på Itrims digitala resa. Det är kul att vi får vara med!

Välkommen Adam

Adam Andersson har under det senaste halvåret praktiserat hos oss som en del av sin utbildning i .NET-utveckling. Nu är praktiken slut, men Adam har blivit så skilled att han levlar upp som utvecklare på heltid hos oss! Obviuse-trion har blivit en kvartett – kul som attan tycker vi. Tjoho!

Adtraction goes Obviuse

Adtraction är Sveriges största affiliatenätverk och sedan några år även en växande aktör ute i Europa. Vi har fått förtroendet att ta fram en helt omarbetad publik webbplats för deras åtta marknader. Fokus ligger på transparent och tydlig kommunikation anpassad för de olika målgrupperna. Genom att prata klarspråk och direkt visa vad som erbjuds särskiljer man sig mot andra aktörer på marknaden. Hos Adtraction kan besökaren se alla anslutna annonsörer och provisionen de erbjuder. Det är precis den typ av tydlighet som vi på Obviuse gillar!

Vi har hjälpt Adtraction med ett nytt uttryck och ett uppdaterat designramverk, samt hela den tekniska implementationen av webbplatsen i Umbraco.

Pluggakuten är Sveriges bästa utbildningssajt

Vi är fantastiskt glada och stolta över att Pluggakuten har vunnit pris för Sveriges bästa utbildningssajt på IDG Topp100! Det är verkligen ett skönt kvitto på det idoga arbete som Pluggakutens moderatorer, Mattecentrum och vi lägger på den här sajten. Nu hoppas vi att ännu fler elever kan nås av den hjälp som erbjuds på forumet av alla hängivna medlemmar. Bättre läxhjälp finns inte!



Är du nyfiken på hur vi tänkte när vi tog fram nya Pluggakuten så ta en titt på vår casebeskrivning.  

Ljunggren uppstyrd

Vi har hjälpt våra vänner på Restaurang Ljunggren med en ny webbplats. Det blev en minimalistisk one pager med en härligt strikt grid i Swiss-design-anda. Vi lät Helvetican från loggan breda ut sig i både stort och smått vilket ger en självklar funktionell design. Tillsammans med lite smartness för hur vi visar öppettider och dagens lunch så blir det en effektiv webb som uppfyller besökarens behov av lättillgänglig information – och samtidigt inspirera med ett rikt bildmaterial.

Markus är här

Markus Johansson har tagit sitt förnuft till fånga och blivit en fullvärdig medlem av Obviuse. Han är en utmärkt utvecklare och dessutom något av en svärmorsdröm. Lämpligt nog kan han Umbraco på sina fem fingrar, faktum är att han är den som håller i utbildning av Umbraco i Sverige. 

Markus ersätter Tor som efter sex fantastiska år med oss valt att kliva av konsultlivet och gå över till den andra sidan. Vi önskar honom all lycka i sitt nya liv som tekniskt ansvarig på Doctrin

Pluggakuten vinner avändbarhetspriset

För andra gången vinner vi Publishingprisets Användbarhetspris tillsammans med Mattecentrum! Stort eloge till Mattecentrum för att de vågade satsa på en total makeover av en så trogen gammal arbetshäst som Pluggakuten. Det har varit en lång resa och en hel del slit men vi är så stolta över resultatet. Woooohooo!

Juryns motivering:
För ett superanvändbart forum som drar nytta av webbens möjligheter – engagerar.

Matteboken på arabiska

Nu har Mattecentrum skaffat sig en ny fjäder i hatten! Deras tjänst Matteboken och allt innehåll som gäller för grundskolan har översatts till arabiska. Vi har förstås slipat och fixat och trixat för att det ska se rätt  och spegelvänt  ut rakt igenom, emedan de står för översättningar och anpassning till den svenska kursplanen. Vi tycker att det är kul att ett idéellt initativ förverkligas, framför allt när det kan hjälpa så många.

Well played!

if Kodboken == Topp100 goto #2016

Mattecentrum och Kodcentrum fortsätter kamma hem trevliga webbpriser, nu senast är Kodboken med på Internetworld Topp100 2016, listan över Sveriges bästa sajter. Superkul tycker vi och tackar Kodcentrum för ett grymt samarbete!

Matteboken vann Användbarhetspriset!

Igår uppmärksammade Svenska Publishing-priset Matteboken med dess specialpris Användbarhetspriset! Motiveringen löd: För en underbar sajt med väl fungerande övningsuppgifter, instruktiva filmer och tydlig navigation.

Det är fantastiskt smickrande att Matteboken får en utmärkelse inom just användbarhet, det känns som ett fint kvitto på vår strävan efter att sätta användarupplevelsen i centrum. Stort tack till Mattecentrum för ett grymt samarbete, och till Populär Kommunikation och dess jury för priset!

Läs mer om hur vi tog fram Matteboken
Se alla vinnare av Svenska Publishing-Priset 201

Matteboken är nominerad till Internetworld Topp100

Vi är fantastiskt stolta över att Mattecentrums Matteboken är nominerad till Internetworld Topp100 2013 i kategorin utbildning.

Topp100 är en årligt återkommande utmärkelse för svenska webbplatser, den största oberoende tävlingen i sitt slag.