En bättre cookie-fråga

Cookie consent-dialoger har blivit ett krav för alla som sysslar med marknadsföring på webben. Vi har letat efter vettiga lösningar för våra kunder men inte riktigt gillat det som marknaden erbjuder. Vi testade några olika varianter, men det kändes inte rätt att låta våra kunders webbar frontas av ett halvdant första intryck. Vi hade en stark känsla av att vi kan göra det här bättre. Så då gjorde vi det. Säg hej till CookieTractor!

Eller varför inte bara öppna dialogrutan igen?
Inställningar för cookies

Vi gillar webb som fyller en funktion. Som känns självklar. Det är den typ av lösningar vi bygger.

Obviuse är en webbyrå i Stockholm som planerar, designar, producerar och förvaltar webbplatser som är lätta att ta till sig. Vi tycker det är roligt och därför är vi bra på det.

Vi är Obviuse. En del uppenbart och en del användbart. Tillsammans något riktigt bra.

På Obviuse är vi alla involverade i arbetet som leder fram till en webbplats. Alla ser den realiserade webbplatsen som målet. UX är inte en delleverans, det följer med hela vägen. Visuell design är inte yta, det är en del av idéprocessen. Implementationen är inget som knyter ihop säcken, den är med från början. Vi gillar att ifrågasätta varandra – vi bollar lösningar och tänker iterativt. Det är resultatet av vårt gemensamma arbete tillsammans med våra kunder som betyder något.

För oss tar inte jobbet slut när en webbplats lanseras. Det är då det intressanta börjar. Att ständigt förbättra och utveckla både kommunikation och teknik är det som krävs för att webben ska uppfylla sitt syfte – att driva vår kunds verksamhet framåt. Det driver oss.

Projektbeskrivningar
Våra webbplatser
Kontakta oss
Människor

Nämen!

Idag fyller vi år! Vi fyller jämnt! Vi fyller tio!

För ett decennium sen startade vi Obviuse. En liten webbyrå där vi strävade efter att vara effektivare och mer snabbfotade än de normgivande byråerna för tiden. Vi hade en hög svansföring med användarvänlighet, tillgänglighet och kvalitet som ledord. Vi skulle utveckla bättre webb, som drevs av lusten av att skapa. Som drevs av att kunna göra mer genom ett tätt samarbete mellan våra olika respektive kompetenser. Alla inblandade skulle kunna avlasta, stötta och lyfta varandra; designerna skulle förstå utveckling och vice versa. Vi skulle alla hantera all kundkontakt och all projektledning. Vi skulle ha ett tight erbjudande och kämpa för att kunderna skulle få valuta för pengarna. Transparens, kundnytta, och kundnöjdhet var fokus under hela processen. Stora och fina tankar. 

Det är mycket som hänt under åren. Det visar sig att tio år är en lång tid! Det har landat i nya människor, i nya och fler intressen, och vi som är inblandade har delvis formats till nya personer.  Men samtidigt är allt likadant. Tor och Peter som var med vid start har förvisso valt att göra annat. Men det är fortfarande samma ambitioner, målsättning och drivkrafter bakom Obviuse. Vi drivs fortfarande av lusten att skapa. Av att göra något bättre.

Allt började med utvecklingen av en webbplats åt ERA Sverige. De är egentligen den stora anledningen till att vi kommit dit vi är idag. Utan dem hade det helt klart varit svårare att komma igång. Under tiden vi satt med ERA snurrade vi också igång att bygga webb åt Carnegie Fonder, och att designa lösningar åt Mindset. Strax därefter började samarbetet med Mattecentrum till vilka vi byggt Matteboken och Pluggakuten. Med de webbplatserna kom vi in på IDG Topp100 och fick Publishing-Prisets Användbarhetspris, ett härligt kvitto på att vårt upplägg fungerar! Vi fick förtroende från Unlimited Travel Group att bygga webb åt alla deras resebyråer, med Världens Resor och Travel Beyond som tidiga projekt. Vi ska också nämna fina samarbeten med iCore Solutions, Byggherrarna, Hantverkarna Stockholm, Grodan, Adtraction, Bro Hof Slott, Ibeco, Särnmark, Foodstyles, Itrim, Volvo Car Retail, Bilia och Fundrella med många fler. Det är några få som valt andra leverantörer över tid, men det är magiskt att lejonparten fortsätter anlita oss! 

Nu tio år in så har vi en fantastisk bredd av kunder, stora som små med olika förutsättningar och olika utmaningar. Men det är helt klart ni, våra kunder, som formar oss. Tack för förtroendet! 

Upplands Motor blir Volvo Cars

Tidigare i år köpte Volvo Cars vår kund Upplands Motor med en långsiktig ambition att komma närmare sina kunder både fysiskt och digitalt. Vi är stolta att få vara en del av resan – som nu startar med lanseringen av Upplands Motors webbplats i Volvos kostym under domänen volvocarretail.se. Struktur och innehåll är i stort sig likt men vi har applicerat Volvos grafiska profil fullt ut på hela webbplatsen. 

I samband med Volvos förvärv har Upplands Motor knoppat av Mercedes-Benz delen av sin verksamhet som sålts till Bilia. På biliamercedes.se hittar man numera en systersajt. Vi har justerat den grafiska utformningen för att passa Bilia.

Ny webb för två av Europas bästa golfbanor

I princip alla som spelar golf i Sverige känner till Bro Hof Slott. Där återfinns två av de finaste banorna vi har i landet, och de står erkänt starkt även i internationella jämförelser. 

Banorna öppnade för säsongen redan den 1 april, och samma dag släppte vi Bro Hofs nya webbplats med en ny grafisk profil. Fokus ligger på att presentera banorna i detalj – men givetvis också deras erbjudande i stort med medlemskap, anläggningen etc. 

Utöver den rent informativa delen av webbplatsen så har vi även integrerat en e-handel vars innehåll kan återfinnas överallt på sajten. Vi använder Shopify som motor för att hantera produkternas innehåll och infrastrukturen kring betalning och leverans. Integrationen upplevs som helt och hållet sömlös, och varukorgen synliggörs först när användaren lagt till en produkt. Riktigt slick, om vi får säga det själva.

Ny webbplats åt Itrim

Itrim är träningskedjan som hjälper människor leva ett hälsosammare liv. De är i full gång med att uppgradera sina gym med toppmoderna redskap och dessutom storsatsar man på digitala medlemskap. Man har mycket att prata om med andra ord – vilket såklart görs bäst på en ny fin webbplats! 

Den nya sajten har ett flexibelt innehållssystem som gör att sidorna kan byggas upp på ett varierat och inspirerande sätt, allt för att göra innehållet lätt att ta till sig. Det blev en färgsprakande design som strävar efter att kännas positiv och glad. Itrims egna bildmaterial hjälper till att kommunicera en avspänd och lättsam inställning till hälsa, långt ifrån känslan av spänniga gym och jobbiga förmaningar.

Det här är bara början på Itrims digitala resa. Det är kul att vi får vara med!

Nytänk hos Upplands Motor

Under våren har vi byggt en ny webbplats åt bilföretaget Upplands Motor. Tillsammans har vi tagit ett nytt grepp på hur en digital bilaffär bör fungera. I grova penseldrag så är det något av ett utifrån-och-in-perspektiv där kundresan är i fokus. Om du är nyfiken på hur vi tänkt så har vi satt ihop en projektbeskrivning för den nya webben. Kolla in den! 

Välkommen Adam

Adam Andersson har under det senaste halvåret praktiserat hos oss som en del av sin utbildning i .NET-utveckling. Nu är praktiken slut, men Adam har blivit så skilled att han levlar upp som utvecklare på heltid hos oss! Obviuse-trion har blivit en kvartett – kul som attan tycker vi. Tjoho!

Adtraction goes Obviuse

Adtraction är Sveriges största affiliatenätverk och sedan några år även en växande aktör ute i Europa. Vi har fått förtroendet att ta fram en helt omarbetad publik webbplats för deras åtta marknader. Fokus ligger på transparent och tydlig kommunikation anpassad för de olika målgrupperna. Genom att prata klarspråk och direkt visa vad som erbjuds särskiljer man sig mot andra aktörer på marknaden. Hos Adtraction kan besökaren se alla anslutna annonsörer och provisionen de erbjuder. Det är precis den typ av tydlighet som vi på Obviuse gillar!

Vi har hjälpt Adtraction med ett nytt uttryck och ett uppdaterat designramverk, samt hela den tekniska implementationen av webbplatsen i Umbraco.

Pluggakuten är Sveriges bästa utbildningssajt

Vi är fantastiskt glada och stolta över att Pluggakuten har vunnit pris för Sveriges bästa utbildningssajt på IDG Topp100! Det är verkligen ett skönt kvitto på det idoga arbete som Pluggakutens moderatorer, Mattecentrum och vi lägger på den här sajten. Nu hoppas vi att ännu fler elever kan nås av den hjälp som erbjuds på forumet av alla hängivna medlemmar. Bättre läxhjälp finns inte!



Är du nyfiken på hur vi tänkte när vi tog fram nya Pluggakuten så ta en titt på vår casebeskrivning.  

Markus är här

Markus Johansson har tagit sitt förnuft till fånga och blivit en fullvärdig medlem av Obviuse. Han är en utmärkt utvecklare och dessutom något av en svärmorsdröm. Lämpligt nog kan han Umbraco på sina fem fingrar, faktum är att han är den som håller i utbildning av Umbraco i Sverige. 

Markus ersätter Tor som efter sex fantastiska år med oss valt att kliva av konsultlivet och gå över till den andra sidan. Vi önskar honom all lycka i sitt nya liv som tekniskt ansvarig på Doctrin

Pluggakuten vinner avändbarhetspriset

För andra gången vinner vi Publishingprisets Användbarhetspris tillsammans med Mattecentrum! Stort eloge till Mattecentrum för att de vågade satsa på en total makeover av en så trogen gammal arbetshäst som Pluggakuten. Det har varit en lång resa och en hel del slit men vi är så stolta över resultatet. Woooohooo!

Juryns motivering:
För ett superanvändbart forum som drar nytta av webbens möjligheter – engagerar.

Matteboken på arabiska

Nu har Mattecentrum skaffat sig en ny fjäder i hatten! Deras tjänst Matteboken och allt innehåll som gäller för grundskolan har översatts till arabiska. Vi har förstås slipat och fixat och trixat för att det ska se rätt  och spegelvänt  ut rakt igenom, emedan de står för översättningar och anpassning till den svenska kursplanen. Vi tycker att det är kul att ett idéellt initativ förverkligas, framför allt när det kan hjälpa så många.

Well played!

if Kodboken == Topp100 goto #2016

Mattecentrum och Kodcentrum fortsätter kamma hem trevliga webbpriser, nu senast är Kodboken med på Internetworld Topp100 2016, listan över Sveriges bästa sajter. Superkul tycker vi och tackar Kodcentrum för ett grymt samarbete!

Matteboken vann Användbarhetspriset!

Igår uppmärksammade Svenska Publishing-priset Matteboken med dess specialpris Användbarhetspriset! Motiveringen löd: För en underbar sajt med väl fungerande övningsuppgifter, instruktiva filmer och tydlig navigation.

Det är fantastiskt smickrande att Matteboken får en utmärkelse inom just användbarhet, det känns som ett fint kvitto på vår strävan efter att sätta användarupplevelsen i centrum. Stort tack till Mattecentrum för ett grymt samarbete, och till Populär Kommunikation och dess jury för priset!

Läs mer om hur vi tog fram Matteboken
Se alla vinnare av Svenska Publishing-Priset 201

Matteboken är nominerad till Internetworld Topp100

Vi är fantastiskt stolta över att Mattecentrums Matteboken är nominerad till Internetworld Topp100 2013 i kategorin utbildning.

Topp100 är en årligt återkommande utmärkelse för svenska webbplatser, den största oberoende tävlingen i sitt slag.