ERA Sverige – Projektbeskrivning från Obviuse

ERA är en av världens största mäklarkedjor och i Sverige har de en rikstäckande kedja av mäklarkontor. ERA har varit med oss sedan vi startade Obviuse och det är därför extra kul att vi nu, 10 år efter att vi lanserade vår första version av ERAs webb, fått förtroendet att ta fram en tredje version av erasweden.com.

Den föregående webbplatsen lanserades 2015 och har åldrats med värdighet. ERA och deras mäklare var i stort nöjda med hur den fungerade. 2022 var det dock dags för byte av mäklarsystem från FasAd till Mspecs och detta krävde en helt ny teknisk infrastruktur för webben. Skulle man göra ett omtag någon gång så var detta tillfället att göra det. Sagt och gjort, ut med det gamla och in med det nya!

En exklusivare ERA

Projektets första fas var framtagandet av ett uppdaterat grafiskt uttryck för ERA Sverige. Man önskade ett renare formspråk som andades mer exklusivitet. ERA gav oss det hedersamma uppdraget att utveckla den nya identiteten genom en redesign av webbplatsen. Resterande grafiskt material har sedan fått följa det nya formspråket från webben. Efter en explorativ designfas landade vi i ett uppdaterat uttryck som bygger vidare på ERAs globala grafiska profil.

Den tidigare dominerande röda färgen används nu mer sparsamt och har kompletterats med fler nyanser av blått för att skapa dynamik. Logotypens vinklar går igen som bakgrund på flertalet element, för att bryta de i övrigt raka linjerna. Ett serif-typsnitt för rubriker kompletterar den globala profilens sans-serif-typsnitt.

Den uppdaterade formen ger ett sobrare och renare intryck samtidigt som bildmaterialet tar för sig ännu mer.

Maximerat intryck

Objektsidorna är hjärtat av webbplatsen – dit de flesta besökare kommer till direkt. Vi låter sidans ramverk ta så liten plats som möjligt och maximerar intrycket med en heltäckande bild och rubrik.

Utmaningen med objektsidan är att få alla typer av bostäder och kommersiella objekt att se bra ut. Mängden information varierar stort mellan olika typer av objekt och även beroende på var i säljprocessen objektet för tillfället är.

Det är viktigt att optimera hur innehållet visas på besökarens enhet. Bilder är anpassade efter skärmstorlek och upplösning så att de alltid ser bäst ut. Storleken på bilder justeras även så att de inte blir högre än besökarens skärm. I mobilen är detta extra viktigt när besökaren vrider på mobilen för att få större bilder – då döljs sidans meny för att frigöra allt utrymme åt bilderna.

Ett trevligt uttryck

Mäklarkontorens egna sidor är en viktig säljkanal mot nya kunder. Den nya webben erbjuder bättre möjlighet för kontoren att presentera sitt erbjudande på ett inbjudande sätt.

Mäklarna presenteras i klassiskt visitkortsformat, och dessa återspeglas med samma design för deras fysiska visitkort.

Bostäderna till salu presenteras med rubrik på stor bild för ett maffigare och mer grafiskt uttryck. Även sålda referensbostäder visas nu på samma sida, vilket ger en bra utfyllnad när kontoret har färre objekt till salu.

Personligt tilltal

Mäklarna är centrala på både bostadsobjekten och kontorssidorna. Där en mäklare presenteras länkar vi alltid till mäklarens egna sida.

Mäklarens sida har en större mäklarbild integrerad i formen för att göra tilltalet mer personligt. Nytt är även automatisk inhämtning av omdömen från Hittamäklare.

Bättre bostadssök

Bostadssöken är en av de populäraste sidorna på webbplatsen. Nu finns även filter för boarea, rum och pris för att göra det ännu mer användbart.

Även prestandan på söken är förbättrad och sökresultaten uppdateras omedelbart. När besökaren scrollar sidan laddas fler bostäder automatiskt in, för slippa paginering och undvika onödig datatrafik.

Detaljer i fokus

Det finns många små detaljer som bidrar till en bättre besöksupplevelse:

Bilden/videon i toppen av sidorna kan vara olika varianter för mobil och desktop, vilket möjliggör till exempel en mobilanpassad klippning av videon på startsidan. 

Högupplösta bilder kan ta några sekunder att ladda om man har en långsam uppkoppling. För bilder långt upp på sidan laddas därför först en mycket lågupplöst bild som görs suddig. Denna visas innan den högupplösta bilden hunnit laddas, vilket ger en bättre upplevelse än om ytan varit enfärgad.

Pixelutrymmet som bilder tar upp på sidan är automatiskt fördefinierat i gränssnittskod, vilket gör att sidan aldrig "hoppar" när innehållet laddas in, extra viktigt för upplevelsen i mobilen där uppkopplingen ofta är långsammare.

Summa summarum blir känslan bättre. Ta en titt själv och upplev en smidigare mäklarsida. 

> ERA Sverige

Projektbeskrivningar för tidigare versioner av ERA: 2015 | 2012 

Vi är Obviuse – en webbyrå i Stockholm som planerar, designar, producerar och förvaltar webbplatser.