Så tog vi fram ERAs nya webbplats

I september 2012 lanserade vi en helt ny webbplats för mäklarkedjan ERA. Det är vårt första projekt vi drivit från konceptidé till skarp lansering. Låt oss berätta vad vi gjort tillsammans.

Uppdraget

ERA är en av Sveriges största fastighetsmäklarkedjor med kontor på ca 65 orter runt om i landet. De kom till oss för att få hjälp att skapa en ny webbplats som på bästa sätt presenterar sina bostäder samt stärker ERAs erbjudande. För ERA är webbplatsen inte bara den viktigaste informationskanalen, den fungerar även som en referens där potentiella kunder/säljare värderar mäklaren och dess tjänster. En huvudingrediens för detta är nöjda kunder. ERA toppar Svenskt Kvalitetsindex mätningar över kundnöjdhet i branschen. En sådan medalj är givetvis mycket värd, men ERA ville ta steget längre för att hitta en mer jordnära och trovärdig kommunikation. Att lyfta ERAs kunder och låta dom berätta om sin försäljning var lösningen. Det gav oss en mer inbjudande startsida. Men mäklarsajter är lite speciella när det gäller trafik som vi strax ska se.

Besöket börjar på Hemnet

När en bostadsköpare söker sitt framtida boende är oftast Hemnet startpunkten. Det syns också i ERAs statistik, ca 80% av besökarna kommer därifrån. Från Hemnet länkas besökaren direkt in på mäklarens bostadsobjektsida, inte till startsidan som oftast är fallet på traditionella webbplatser. I ERAs fall är det bara 5% av besökarna som surfar till startsidan. Det är alltså uppenbart att krutet också ska läggas på sidorna längre ner i strukturen. Och det har vi gjort. Presentationen av en bostad är en lång sida. Vi vill visa all information om bostaden tydligt och enkelt – ingen dold information som besökaren behöver leta efter.

En annan statistisk betraktelse är att 65% av besökarna från Hemnet klickar sig in till ERA via länken Fler bilder. På ERAs nya webbplats landar man på samma objektsida som länken Läs mer om bostaden går till, men nerscrollat till bildsektionen. Effekten blir att man inte behöver klicka sig vidare från bilderna för att få all information om objektet, den kommer naturligt under bilderna istället. En sida istället för två som resterande mäklarsajter använder. En bättre lösning för besökaren helt enkelt. För att hantera detta har vi olika sökvägar till de olika delarna på objektsidan. Det bidrar till att besökaren kan dela, eller sätta bokmärken till alla sektionerna av sidan. Detsamma gäller för mäklarkontorens sidor och bostadssökningar, alla filter och sorteringar skriver om sökvägen till resultatet. Sidorna beter sig som användaren förväntar sig, en viktig tillgänglighetsregel.

Även för säljare av bostäder

Vid en försäljning är det viktigt att mäklaren ger fullständig och uppdaterad information till säljaren under hela processen. ERA har en webbtjänst på sin nya webbplats som heter Mina Sidor, där säljaren får information lika snabbt som den når mäklaren. På Mina Sidor kan säljaren se hur många besökare det varit på visningarna, följa budgivningen, och i detalj se vad mäklaren gjort i försäljningsprocessen. Vi har även tagit fram detaljerad webbstatistik för bostaden. Genom att integrera Google Analytics data visar vi varifrån besökarna kommer till annonsen på ERAs webbplats. I samma vy visas också spridningen Facebook och visningar på Hemnet.

Implementation av Vitec Mäklarsystem och FasAd

Som fastighetsmäklare så jobbar man mot ett mäklarsystem. Det är där mäklaren fyller i all information om sina objekt; där han/hon håller reda vad som är till salu och vilka intressenter som finns, tillsammans med budgivning och annat administrativt som behövs för att göra jobbet. Det har tidigare funnits två stora aktörer på den svenska marknaden. Den ene köpte den andre och kvar fanns i praktiken bara en tjänst: Vitec Mäklarsystem. Som så ofta leder en enskilt dominerande aktör till utrymme för alternativ. Uppstickaren heter FasAd, ett system byggt av den tidigare Hemnetleverantören Prek. ERA är först ut som mäklarkedja att implementera det. En kul utmaning för oss!

Att integrera ett mäklarsystem mot en större mäklarkedja är inte helt trivialt. Med ett sextiotal kontor finns inte möjligheten att göra ett snabbt byte av systemet på en given dag. Istället sker en successiv övergång med utbildning i det nya systemet och konvertering av objekt, intressent- och kontaktlistor. ERAs nya webbplats måste därför stödja två mäklarsystem som används parallellt. Detta löste vi genom att bygga ett eget datalager där vi extraherar data från de båda mäklarsystemen, anpassar det till våra behov och laddar det till webbplatsen. Strukturen på datat mellan de båda systemen är långt ifrån lika, och inte heller regelverket för vad som är vad. Vårt generella sätt att hantera datat löser den problematiken. För att få upp hastigheten indexeras allt grunddata med (den svinsnabba) trotjänaren Lucene.

Mobilt är självklart

Nu för tiden driver de mobila enheterna webben framåt och en modern webbplats måste stödja alla skärmstorlekar lika bra. ERAs webbplats är byggd med responsiv teknik som även tar hänsyn till hög pixeldensitet (exempelvis Apples Retinaskärmar) och levererar all grafik i optimal upplösning. Allra helst hade vi tagit steget fullt ut och levererat även objektbilderna i dubbel upplösning, men där hejdade vi oss – bandbredden på tablets är inte riktigt där ännu. Mobiltelefoner får däremot bilder i rätt upplösning då det är standardbilden som skalas ner.

Webbplatsen är byggd på open source CMS:et Umbraco, en utmärkt plattform som är baserad på Microsofts .NET teknik. Annan teknisk kuriosa är att vi har integrerat sms-tjänster från 46 Elks och mailtjänster från Mailjet. Plats­information får vi från Hitta.se och presenteras på kartor från Google Maps. Vi har byggt automatiska förslag i sökfälten och en fiffig mäklarsök. Allt för att besökaren ska få en så trevlig och effektiv upplevelse som möjligt.

Summa kardemumma

ERAs nya webbplats sätter besökarens behov i fokus. Rätt information där man behöver den. Formen är modern men vänlig och leder en tydlig utveckling av varumärkets formspråk i digitala kanaler. Vårt integrerade arbetssätt med närhet mellan interaktionsdesign, grafisk design, system- och gränssnittsutveckling har tillsammans med en engagerad kund fungerat prima fint. Det har varit ett riktigt roligt och utmanande projekt hela vägen. Både vi och ERA är riktigt nöjda med resultatet och vi hoppas att ni vill ta en titt på www.erasweden.com.

Läs mer om oss på www.obviuse.se.